نگــاهی مختصــر بــه گــذشته ادبــی زبــان فـــارسی دری
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 255
بازدید کل : 19438
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.

در دوره سلجوقی ها تصوف از جایگاه خاصی برخوردار بوده چنانچه امام محمد غزالی در این دوره از مدرسه به خانقاه کشانیده شده مگر متأسفانه حکمت و فلسفه در این روزگار از رونق چندان برخوردار نبوده و مورد تنفر و انزجار عامه واقع گردیده بوده است چنانچه از امام محمد غزالی نقل است که او گفته بوده کسیکه بفلسفه زیاد روی آورد باالآخره خطر آن متصور است که به الحاد وبی دینی کشانیده شود و او کتاب مشهوری بنام (تهافت الفلاسفه) در این زمینه دارد. که در این کتاب بیشتر آرای حکماء و فلاسفه مورد نقد و تردید او قرار گرفته است. بعد از سلسله سلجوقی ها خوارزمشاهیان بقدرت رسیدند که آنها نیز به شعر و ادب ارج گذاشته و به آن اهمیت فراوان قائل بوده اند. چنانچه عدة از علماء و فقها در زمان خوارزمشاهیان به شعر و ادب علاقه جدی پیدا کرده بودند از جمله شراف الدین نسفی که از جمله علماء مشهور عصر خوارزمشاهیان بوده به شعر و شاعری روی آورده و اشعاری نیز سروده است. میگویند: شعرای عصر خوارزمشاهیان چون ظهیر فاریابی، انوری، خاقانی و دیگران از شرائط زمان خویش چندان راضی نبوده اند. با آغاز حمله مغل ها در اوائل قرن هفتم هجری قمری سلسله خوارزمشاهیان نیز بپایان میرسد. و بعد از هجوم چنگیز خان مدت طولانی در منطقه شوکه و وحشت مستولی گردیده آن عده از علماء و شعرای که زنده مانده بوده اند بهر گوشه و کناری متواری گردیدند که تعداد نزد پادشاهان بابری در هند و عدة هم در آسیای صغیر و اناتولی نزد سلجوقیان روم پناه بردند.

 

و در قرن هشتم هجری قمری همچنان هرج و مرج در منطقه ادامه داشته. ایجاد حکومت های محلی کوچک و حوادث گوناگون دیگر آسایش را از مردم ربوده بوده است. تا اینکه در اواخر قرن هشتم در مأوراءالنهر حادثه دیگر که ظهور امیر تیمور گرکانی مشهور به تیمور لنگ (771 – 807 هـ.ق) بوده است را شاهد هستیم اما خوشبختانه بعد از تیمور اولاد و سلاله گانش برخلاف سلاله گان چنگیزخان باعث میگردند تا مجدداً روح تازه فرهنگی در کالبد این حوزه ادبی دمیده شود و نوادگان تیمور از جمله شاهرخ میرزا خدمات شائسته را به ادب و هنر انجام داده که درخشش حوزه ادبی هرات در دوره تیموری ها نمونه از آن است. بعد از تیموریان بقدرت رسیدن سلسله صفویه در قرن دهم هجری قمری در ایران با داشتن تعصبات شدید مذهبی زمینه ترک و مهاجرت علماء و شاعران به دیار هند و عثمانی مساعد میگردد و تعداد از سخنسرایان در این دوره مهاجر میگردند و شرائط به شکلی تکوین پیدا میکند که در قرن یازدهم هجری قمری ادبیات و شعر فارسی دری از تحولات مثبت چندانی برخوردار نگردد که بعد از چندین دهه کشمکش در بین سلسله صفویه بالآخره قدرت به سلسله افشاریه در ایران رسیده و بعد از ایشان هم زندی ها در شیراز بر اریکه قدرت تکیه میزنند تا اینکه سلسله زندیه باالوسیله قاجاریه سرنگون میگردد که در زمان زندی ها بحث بازگشت به دوره اول و دوم ادبی مطرح میگردد و راه نجات را در بازگشت بگذشته ادبی میدانند تا اینکه در قرن چهاردهم هجری قمری بازگشت بگذشته ادبی نیز با شک و تردید نگریسته شده ایجاد ترقیات عصر و مسائل اجتماعی روز بیشتر مطرح بحث قرار گرفته و در نتیجه اندیشمندان و متفکران جدیدی پا بعرصه ظهور میگذارند که با استفاده از تجارب ملل دیگر به جستجوی راه های جدیدی در عرصه ادب و فرهنگ نیز برمیخیزند و بحث شعر نو و آزاد و ساده نویسی بنام (ادبیات معاصر) بمیان کشیده می شود که مختصراً به این موارد اشارات خواهیم داشت.


... ادامه دارد


 سیدمحمد خیرخواه

sm_kh2003@yahoo.co.uk این ایمیل آدرس توسط Spambot ها محافظت شده، برای مشاهده آن باید جاوا اسکریپت را فعال کنید  

 منبع:khawaran.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب